kasa fiskalna

W dzisiejszych czasach wielu przedsiębiorców, zamiast prowadzić fizyczne sklepy, przenosi swoją działalność do Internetu, na tym opierając całą swoją działalność gospodarczą. Wiele osób, które dopiero rozpoczynają przygodę ze swoim pierwszym biznesem, nurtuje jedno pytanie – czy prowadząc sklep internetowy muszę mieć kasę fiskalną?

W 2015 roku nastąpiła zmiana przepisów prawnych, która zobowiązała wielu polskich przedsiębiorców do posiadania kas fiskalnych w prowadzonej przez siebie działalności. Ponieważ jednak wprowadzona została również sprzedaż wysyłkowa, w przepisach pojawiła się możliwość dla osób, które prowadzą sklep internetowy, zwolnienia z obowiązkowego posiadania kasy fiskalnej. Przepis ten był później aktualizowany.

W Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 roku, które dotyczyło zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie został zmieniony limit obrotów, który sprawiał, że obowiązkowym stało się posiadanie kasy fiskalnej. Jeżeli kwota obrotu nie przekroczyła dwudziestu tysięcy złotych, to przedsiębiorca nie ma obowiązku posiadania kasy fiskalnej i prowadzenia przy jej wykorzystaniu ewidencji dokonywanych transakcji.

czy prowadząc sklep internetowy muszę mieć kasę fiskalną

Niektórzy sprzedawcy w ogóle nie mogą zostać zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji transakcji na kasie fiskalnej przy sprzedaży wysyłkowej. Dotyczy to osób, które zajmują się, przykładowo, sprzedawaniem perfum. Również przedsiębiorcy, którzy sprzedają taki sprzęt, jak sprzęt telekomunikacyjny, radiowy, telewizyjny lub fotograficzny, mają obowiązek prowadzenia ewidencji na kasie fiskalnej, nawet jeśli swoje towary sprzedają za pośrednictwem sieci internetowej.

Sklepy internetowe, które sprzedają akcesoria i części do pojazdów silnikowych, oprócz motocykli, które nie są gdzie indziej sklasyfikowane, również mają obowiązek zawsze wystawić kupującemu paragon. Wszystkie te trzy przypadki mają więc obowiązek posiadać kasę fiskalną, by móc taki paragon wystawić. W aktualizowanych przepisach z 2017 roku podtrzymano decyzję o tym, że z możliwości nieposiadania kasy fiskalnej zwolnieni są ci przedsiębiorcy, którzy zajmują się sprzedażą zapisanych oraz niezapisanych nośników danych cyfrowych.

Aktualnie sprzedawcy, którzy przeprowadzają transakcje tego typu, zobowiązane są do tego, by posiadać kasę fiskalną i na niej prowadzić ewidencję wszystkich odbytych transakcji handlowych.
Każdy, kto chce zachować swoje uprawnienie do bycia zwolnionym z posiadania kasy fiskalnej przy prowadzeniu sprzedaży internetowej, musi obowiązkowo przestrzegać przepisów, które zawarte są w powyżej wspomnianym rozporządzeniu.

Jeśli zapłata za transakcję dokonana została z konta innego niż konto osoby, która jest faktycznym odbiorcą, zapłata ta pozbawiona jest zwolnienia z prawa do rezygnacji z ewidencji przeprowadzonej z użyciem kasy fiskalnej. W dodatku, nawet jeśli sprzedaż wysyłkowa przeprowadzana jest przy użyciu portalu aukcyjnego lub sklepu internetowego, ale kupujący dokonuje odbioru towaru w fizycznej siedzibie sklepu, to ta transakcja również nie podlega zwolnieniu.

W tym przypadku trzeba wydać paragon, który potwierdzi dokonanie takowej transakcji. Warto również pamiętać, że jeśli korzystamy z prawa do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, to nie mamy możliwości przyjęcia zapłaty za transakcję dokonaną przez sklep internetowy w postaci gotówki – wszelkie opłaty należy przyjmować jedynie przelewem.

Paragon fiskalny to dokument, który powinien zostać przekazany kupującemu w sklepie internetowym w momencie, gdy odbiera on zamówioną przesyłkę. Jeśli taka transakcja dokonana została za pomocą przedpłaty lub w sposób gotówkowy, to paragon powinien zostać wysłany i w ten sposób przekazany odbiorcy wraz z zamówionym przez niego towarem. Problem pojawia się jednak w sytuacji, gdy kupujący płaci za przesyłkę w momencie odbierania paczki.

prowadząc sklep internetowy

W przepisach prawnych nie jest wskazane konkretne rozwiązanie takiego problemu, który powstaje w tej sytuacji. Teoretycznie ewidencja dokonanej transakcji na kasie fiskalnej powinna zostać zarejestrowana w sytuacji, gdy powstaje obowiązek podatkowy. Ten, zgodnie z literą prawa, powstaje w dniu dokonania dostawy (oczywiście o ile nie nastąpiła wcześniej niż zapłata) lub w momencie otrzymania zaliczki.

Odnosząc się do tego, można wywnioskować, że należałoby za każdym razem rozpoznać, kiedy dokładnie miała miejsce dostawa towarów – czyli momentu, kiedy powstał obowiązek podatkowy.
Najważniejszy jest jednak moment, kiedy towar trafia do rąk klienta, a nie moment, kiedy zostaje przekazany kurierowi. Dlatego więc powszechną praktyką jest wystawianie paragonu w momencie wysłania towaru i dołączenie go do paczki.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here