Jaki CRM dla małej firmy?

Wybór systemu CRM dla niewielkiej firmy bywa trudny. Wpływa na to zarówno różnorodność rozwiązań dostępnych na rynku jak i cena. Decydując się na CRM dla małej firmy należy zwrócić uwagę przede wszystkim na funkcjonalność.

Nadmierne rozbudowanie CRM o rozwiązania, które – w przypadku małej firmy – nie są kluczowe to częsty błąd. Ważniejsza w tym przypadku jest optymalne wykorzystanie podstawowych funkcjonalności, które dadzą realne korzyści  dla organizacji.

Odpowiednio dobrany system CRM to pomoc dla działu sprzedażowego. Pokazuje to raport Salesforce, według którego w firmach nie działających w środowisku CRM aż 79 zdobytych leadów jest marnowanych – nie kończą się bowiem zamknięciem procesu sprzedażowego. To efekt m.in. nieskutecznego zarządzania danymi klientów. Dominują – szczególnie w małych firmach – narzędzia przestarzałe i nieadekwatne do dzisiejszych potrzeb. Komunikacja ogranicza się wyłącznie do sfery e-mail, a zestawienia tworzone są wyłącznie w generowanych przez pracowników plikach Excel. Brak automatyzacji procesów nie pozwala więc na osiągnięcie wyższego poziomu rozwojowego firmy.

Kluczowe elementy CRM dla małej firmy

Fundament systemu – automatyzacja – to priorytet dla niewielkich przedsiębiorstw. Procesy sprzedażowo-obsługowe czy działania marketingowe często są ograniczone przez deficyt ludzki. Automatyzacja pozwala na skuteczniejsze relacje z Klientami oraz lepszą jakość usług.

Niemniej istotna jest ścisła współpraca poszczególnych działów. Synergia, jaką generuje CRM sprawia, że dochodzi do naturalnej optymalizacji działania konkretnych komórek w firmie.

Choć w przypadku małych firm wydaje się, że CRM może być oparty na podstawowych rozwiązaniach – warto inwestować w jego elastyczność. Możliwość dodawania kolejnych funkcjonalności powoduje, że oprogramowanie rośnie wraz z potrzebami – ale i możliwościami – użytkowników. Ważna w tym kontekście jest integracja wszystkich procesów. Automatyzacja marketingu, umiejętne połączenie oprogramowania do zarządzania i obsługi klienta wraz z np. komunikacją sieciową oraz monitoringiem marki daje kompleksowe zestawienie danych do zarządzania lejkiem sprzedażowym.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here