Sprzedaż towarów na odległość staje się coraz bardziej powszechna. Dziś przez internet kupujemy już nie tylko odzież i książki, ale również meble, elektronikę, a nawet dzieła sztuki. Wysyłanie takich produktów wymaga jednak szczególnej uwagi. Jak zapakować je, by nie uległy uszkodzeniu w trakcie transportu? I kto będzie odpowiadał za takie uszkodzenia, jeśli te jednak powstaną?
W dobrze pojętym interesie właściciela e-sklepu leży, by towar sprzedawany na odległość docierał do konsumentów w stanie niepogorszonym. Wynika to z dwóch ważnych powodów. Jednym z nich jest budowanie zaufania wśród klientów do sprzedającego, co w przyszłości może przekładać się na wzrost sprzedaży. Drugim to, że odpowiedzialność za wysyłany towar do czasu jego dostarczenia konsumentowi ponosi sklep internetowy.
Zgodnie z przepisami
Prowadząc sprzedaż przez internet, należy zapoznać się z przepisami regulującymi sprawę odpowiedzialności za uszkodzenia towaru, które powstają w czasie jego transportu od sprzedawcy do kupującego. Kwestia ta została uregulowana w ustawie o prawach konsumenta oraz w art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego. Z ww. przepisów jasno wynika, że ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia przedmiotu przechodzi na konsumenta dopiero po wydaniu tego przedmiotu konsumentowi. W praktyce oznacza to, że odpowiedzialność za uszkodzenie lub zagubienie sprzedanego towaru leży po stronie sprzedawcy, aż do czasu, gdy towar ten zostanie dostarczony konsumentowi lub innej wskazanej przez niego osobie.
Wyjątek stanowi tu sytuacja, gdy e-sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Warto pamiętać, że sklepy internetowe w swoich regulaminach nie mogą zawierać postanowień mniej korzystnych dla konsumentów.
Zabezpieczanie przesyłek
Konieczność dostarczenia do kupującego nieuszkodzonej przesyłki wymusza na e-sprzedawcach właściwe zabezpieczanie przedmiotów na czas ich transportu. Szeroki wybór akcesoriów do pakowania jest tu bardzo pomocy, bo pozwala dopasować opakowanie do konkretnego przedmiotu. Znaczenie ma jego wielkość, kształt, waga oraz podatność na uszkodzenia na skutek działania takich czynników jak wilgoć, wysoka lub niska temperatura, a także wstrząsy i drgania oraz inne uszkodzenia mechaniczne.
Szukając odpowiedniego opakowania dla konkretnego przedmiotu, e-sprzedawcy mogą skorzystać z oferty https://E-hurtownia-opakowan.pl, gdzie znajdą szeroki wybór opakowań, taśm klejących oraz wypełniaczy do paczek. Wśród nich znajdą się chyba najpopularniejsze wśród e-sprzedawców opakowania, tj. kartony tekturowe oraz koperty bąbelkowe, a także wykorzystywane znacznie rzadziej tekturowe tuby.
Opakowanie z nadrukiem
Warto pamiętać, że opakowanie służy nie tylko zabezpieczeniu towaru na czas wysyłki. Odgrywa też bardzo istotną rolę w budowaniu świadomości marki wśród klientów i stanowi nośnik reklamowy. Kartony i koperty z nadrukiem są stale wykorzystywane w wielu firmach. Ich koszt w porównaniu z innymi formami reklamy jest stosunkowo niewielki, natomiast korzyść, jaką można odnieść, stosując je w e-biznesie, znacząca.
Nadruk nie zawsze musi zawierać logo i nazwę firmy. Często pojawiają się na nim dane teleadresowe, adres strony www albo hasło reklamowe. Możliwości jest wiele, a wybór warto uzależnić od efektu, jaki chce osiągnąć e-sprzedawca.
Sprzedaż na odległość to nie tylko efektowna i intuicyjna w obsłudze strona www. To również dbałość o to, by towary docierały do klientów w dobrym stanie. Warto o tym pamiętać, rozpoczynając działalność w branży e-commerce.